Ännu en dag med Telia

Alltså frustrationen över Telia börjar närma sig astronomiska proportioner. Ägnat ännu en dag till mina mellanhavanden med den förhistoriska kolossen till företag. Att någon kan ändra sin könsidentitet och erhålla ett nytt personnummer verkar vara något helt obegripligt nytt för detta företag.

Redan för mer än ett år sedan skickade jag in papper till dem som visade på att jag har ett nytt personnummer. Och påminde vad gällde bredbandet även ändrat mitt förnamn. Borde var den enklaste saken i världen kan en tycka. Men inte då! Åtminstone inte för Telia. Som jämförelse kan vi ta Åhlens. 

Knappt en vecka efter att nytt pnr utfärdats så skulle jag köpa ny parfym där i en av deras butiker i Uppsala. Lämnade fram mitt körkort med gamla identiteten som vanligt. Jag hade inte kontaktat dem om mina ändringar. Kassörskan tittade undrande på mig och frågade om jag brukade använda körkortet för mina inköp som Åhlens kund. Hon hittade mig nämligen inte. Jag sa mitt nya pnr och undrade om jag fanns med där då, vilket kändes osannolikt så här snabbt. Men jodå, och all historik var med. Hur enkelt och självklart som helst. 

Men så var det Telia då, 16 april i år besökte jag deras butik i Gävle för att få ordning på allt. En stor röra är nog det enklaste beskrivningen av allt. Jag fanns med på både nya och gamla personnumren. Dessutom vad gäller bredbandet i mitt gamla dödnamn, det manliga förhatliga namnet. Nu pratar vi flera år sedan ändringen skedde i mitt liv. Och nu börjar cirkusen. En kille började titta igenom abonnemangen ett och ett. Ändrade till rätt uppgifter. Fungerade bra med mobiltelefon och fast telefon. 

Men inte med ett mobilt bredband som legat vilande, ett gammalt erbjudande som helt plötsligt blev aktivt. Vilket resulterade i faktura på månadsavgift. Något jag ringde om för att protestera emot. Vilket fungerade rätt så bra. Det var 24 maj nu. Hon la det vilande och annullerade räkningen. Nu dök det ändå upp en till faktura för tiden 1 – 24 maj. Jag orkade bara inte bry mig nu. En skitsumma ändå. Fick även veta då att mitt bredband fortfarande stod kvar på mitt gamla pnr.

Men nu börjar cirkusen. Frustrerande, förolämpande och kränkande. Bredbandet med TV!!! Helt omöjligt att ändra förnamn och pnr. Nej, jag måste överlåta abonnemanget sa killen lite försiktigt. Överlåta sa jag. Ja det går inte på annat sätt. Så du menar att jag ska överlåta mitt bredband till mig själv sa jag irriterat. Och så var det. Han började skriva och när han var klar för att skriva ut pappren så säger han att det är en avgift på 250 kr för att överlåta mitt bredband till mig själv. Med hög irriterad röst frågade jag om han skämtade. Vilket han inte gjorde.

Skamset erbjöd han sig att ta bort två månaders faktura på min mobiltelefon. För att få ett slut på galenskaperna gick jag med på det. Men det kokade i mig nu. Den här killen var ändå fel person att skälla ut. Han gör bara sitt jobb. Men nu slutade det inte där. När överlåtelsepappren skulle undertecknas så stod mitt gamla dödnamn som överlåtare. Jag påpekade förolämpat att jag kan inte skriva under med ett namn jag inte har. Han konsulterade sin chef återigen, han fick göra ett par vändor dit. Och jag fick skriva under med mitt namn som både den som överlåter och till den som tar över abonnemanget. Och han skulle skicka in pappret till kundtjänst, och det borde vara klart inom två veckor.

Förra veckan ringde jag för att flyttanmäla i tid. Och då visade det sig att fortfarande var inte överlåtelsen genomförd. Överlåtelsepappret saknades fick jag veta. Hon skulle skicka nya till mig och tyckte jag skulle vänta med att flyttanmäla tills det var klart. 

Idag ringde jag igen då jag inte fått några papper och tiden rinner iväg. En ny stackars tjej som jag fick förklara allt för ännu en gång. Nu hittade hon pappret under mitt nya pnr samtidigt som abonnemanget stod kvar på det gamla. Läget är nu som så att hon ska kolla vad som händer och varför och återkomma. Och då ska vi ta flytten föreslog hon. Jag har ledsnat rejält vid det här laget. Ny leverantör ganska snart känner jag.

Så Telia är för mig just nu ett kränkande hopplöst föråldrat okänsligt företag.