Monthly Archives: May 2016

Snart dags igen då

Fredag morgon, och jag sitter här och reflekterar över den senaste tiden. Och hur mycket resan till Marbella gjort för mitt självförtroende och mod. Jag gjorde det och jag kunde, men framförallt så njöt jag av allt. Datorn var med då jag innan trodde att det skulle bli mycket tid på hotellet. Men så blev det inte, tvärtom. På den här korta tiden hann jag utforska staden ganska mycket. Jag tog till och med lokalbussen ner till Puerto Banus på måndagen. Det regnade den förmiddagen och det ligger upp mot en mil söderut. Jag såg en skylt som a 7,2 km i utkanten av Marbella.

Väl där så var ett stort köpcenter mitt mål. El Corte Inglaes som ligger nära hamnen med alla lyxbåtar. Och miljön märktes även där. Jag tillbringade några timmar där innan jag flydde, med en ny handväska inköpt. Shopaholicen i mig tog sakta men säkert över, så det var lika bra att fly. Så jag gick ner och tittade på båtarna i hamnen och fönstershoppade lite istället. Hamnade på en bar till slut, där en drink råkade hamna på mitt bord. Känner mig helt oskyldig….. 😀

Men då sprack himlen upp, solen tittade fram. Så efter en lyxig middag gick jag strandpromenaden tillbaks till Marbella. En helt underbar promenad i solen, med havet vid min sida. En sån där gång då man är väldigt glad över att det är en bra bit att gå. En fantastisk dag för sinnet och självkänslan. Jag hade gjort allt det här på helt egen hand.

Vaknade tidigt på morgonen hemresedagen med de vanliga tankarna som min hjärna automatiskt har spottat fram sådana här gånger. Tänk om jag missar taxin, bussen till flyget, tänk om jag missar flyget osv. Men bara en kort stund den här gången. Istället så dök andra tankar upp. Som att ja då tar jag väl en taxi till flygplatsen då, och missar jag flyget så bokar jag väl en ny flight då. Och somnade om igen. Så helt klart har jag växt av den här upplevelsen, En ny ensamresa finns redan i tankarna. Väl hemma så stod en bricka med godis, dryck, blomma, ljus och gratttiskort och väntade från Anna. Helt i rosa. Varm inombords satte jag mig i soffan med ett glas och bara log.

Nu har jag varit hemma i lite mer än en vecka, och det har varit fyllda dagar. Diatermi såklart och nåt möte med, kuratorn har besökts också. Helgen var det Mellofest hos Jonna, tillsammans med tjejer som betyder väldigt mycket för mig.

De senaste dagarna känns nästan overkliga. Och likheten med veckan innan min stora operation blev nästan kusliga. Jag fick ett samtal från lokalradion i tisdags morse, med en fråga om jag kunde vara med i radion samma förmiddag. Vilket jag var såklart. Självkänslan är på topp sedan resan.

Det var i tisdags, och dagarna efter var det föreläsningar som stod på agendan. Älvboda Friskola i onsdags och Västerbergs Folkhögskola igår. Idag är det middag med teater tillsammans med Anna som gäller. Och på kvällen blir det Pre Pride Party inne i Gävle. Så här såg veckan i november också ut. Radio, två föreläsnngsdagar och ett evenemang inne i Gävle. Till och med datumen stämmer. Den 22 november lades jag in på Karolinska och opererades den 23. Nu läggs jag in på Karolinska nu på söndag 22 maj och opereras den 23. Mina datum i livet numera.

För er som inte är insatt i det här så är det här med en andra operation helt enligt planerna. Den första är den stora, väsentliga operationen, och vid den här slipar man till detaljerna. Blir antagligen C-kupa Tessan…. 😉

Jag kan nog verka lite avslagen och loj i dagsläget, men det är bara så att jag mår så underbart bra, och känner ett sånt lugn. Jag är äntligen jag, jag njuter, reflekterar och bara är.

Anna har lovat att vi ska stanna till på Mall Of Scandinavia på söndag. Jag har snöat in på Desigual totalt och vill ha ett par jeans till min handväska. Ja, ni läste rätt, till min handväska. Är väl en helt naturlig och självklar tanke tycker jag. För mig är det stoppet som att besöka paradiset, för Anna det motsatta nästan. För min skull hon gör det.

Ja, jag är välsignad med underbara vänner i mitt liv. Väninnor som fått mig att växa, att våga. Älskar er <3

Utmaningen

Så sitter jag här i apelsinlunden i Marbella Spanien. Bara jag dessutom. Alldeles själv. Låter säkert inte så märkvärdigt då tycker ni kanske. Men för mig är det väldigt oväntat och en stor händelse. Initierat av Anna Mård igen då.

Saken är den att de flesta av er har nog aldrig sett den rädda lilla Erika. Hon som faktiskt är rent skräckslagen i vissa fall.
Att åka iväg såhär helt på egen hand är ett exempel på sånt som i varje fall gjorde det. Nu sitter jag här, njuter och mår sååå bra. Regnet stör inte alls. Nästan så att det var bra i sig. Nu finns inga tankar på att sola och bada. Bara vara, njuta och se Marbella.

Och dessutom att bo ensam på hotell. Något jag också haft stora problem med. Nu bor jag på hotell, ett enklare men väldigt bra i ett mysigt gammalt område 2 min från strandpromenaden.

Förhistorien till hur det blev såhär lämnar vi därhän. Men någon har sagt till mig att det nog var menat att bli såhär. Att det finns en mening med det. Nu kan jag lugnt konstatera att det var något mycket bra som hände, i alla fall för mig.

I fredags lämnade Anna mig på Arlanda terminal 2, och lät mig checka in på egen hand. Visat mig var och så då förstås.  Men jag gjorde det själv. Lämnat ett bagage och frågat om hur det blir vid mellanlandningen. Jag vet ju inte. Aldrig rest såhär ensam tidigare.
Flygresan ner till Tyskland gick oerhört fort. Satt och pratade med en italienska hela resan. Om livet, barn och arbete.
Hon blev riktigt rejält överraskad när jag i slutet av resan förklarade varför mitt liv är så annorlunda.

Kom till Düsseldorf runt nio på kvällen. Nästa plan vidare till Marbella lyfte tidigt morgonen därpå. Så där hade vi nästa utmaning. Flera timmar ensam på en flygplats i ett annat land. Något som gick utmärkt. Vilket förvånar mig. Hela vägen dit förvånar mig.

På morgonen så passerades tysk säkerhetskontroll såklart. Kroppsscannad och visiterad. Kändes otroligt skönt att bara kunna se det med nyfikna ögon. Jag skäms inte längre över min kropp. Tvärtom! Men oväntad och pirrigt ändå såklart. Tysk effektivitet och allvar ni vet.

Tre timmars flygresa väntade. Passade på att sova för första gången sen jag lämnade Skutskär. Marbella nästa. Framme där kom första effekten av allt. Jag som tidigare varit stressad och nervös när jag ska av planet och hämta mitt bagage, tog det lugnt ut från planet. Och inte nog med det. Jag gick på toa det första jag gjorde innan jag intresserade mig för bagagebandet. Redan här verkade den här resan ge resultat.

Så jag fortsatte i samma anda. Nu hade Anna skrivit ner en planering till mig så jag hade klart för mig hur jag skulle göra nu. Det är nog en viktig anledning till att allt har gått som det var tänkt.

Bagagebandet var typ i andra ändan av flygplatsen, men jag gjorde som Anna sagt och följde strömmen med ett förvånat lugn. Och precis som förutsagts av henne så hamnade jag vid mitt bagageband utan att jag ens funderat på hur och var. Och min väska är inte som andras. Den är rosamönstrad och fin. Syns på långt håll. Också något som jag kan tacka Anna för.

Sen ut från flygplatsen. Till busskuren. Följde samma råd igen och följde strömmen bara. Och köpte min bussbiljett för vidare färd ner till Marbella från Malaga flygplats. Många utmaningar som vunnits nu. Och bussresan, bara att hitta rätt buss och så utan att känna en klump i magen. Och hela bussresan njöt jag av utsikten, landet där utanför.

Väl framme i Marbella så fanns lugnet kvar. Förväntasfull klev jag av och följde planen från Anna. Ut på andra sidan, rampen till höger sen taxi till vänster. Och sen en vindlande färd till hotellet som visade sig ligga i området med mysiga smala gator.

Så nu sitter jag här. Beställt in min andra öl och njuter av miljön och livet runtomkring. Och inser att alla hennes planeringar är grunden till att jag mår så bra här och nu. De gav mig styrkan och modet att bara vara. Nu vet jag att jag fixar det här. Jag kan! Jag vågar! Jag vill!

Och img så blir det nya äventyr. Beroende på vädret så blir det antingen en lång promenad eller lokal buss till Puerto Banus. En utmaning och ett äventyr till. Vid fint väder blir det mest strandpromenaden där, annars shopping i ett större shoppingcenter. Tillbaks till hotellet? Det tar jag där och då. Bara det är något helt oväntat förvånande.